Agilityträning: Dubbelkommandon

Hugo och jag var ute i nysnön på tomten idag och övade agility. Vi tränade på dubbelkommandon med hindret och tunneln. Detta går ut på att jag sätter Hugo framför hindret (eller framför tunneln) och ställer mig på andra sidan om tunneln så att vi har hindret och tunneln mellan oss, som på bilden nedan.



Eftersom jag brukar säga "hopp" när jag vill att han ska hoppa över ett hinder och "in" när jag vill att han ska springa genom tunneln så säger jag "Hugo hopp, Hugo in!" och då ska Hugo Hoppa över hindret, springa genom tunneln och fram till mig då han får massor med röstberöm och en godis.

Det var första gången vi övade detta och det gick jättebra!

I början förstod han inte riktigt och gjorde bara den ena grejen, satt inte kvar utan följde efter mig, eller lät bli att vänta på kommando utan sprang ändå eftersom han tyckte att det var så himla kul att han inte kunde vänta. 

Om han inte satt kvar så sa jag bara "sitt" igen och gick iväg en gång till. Om han sprang före kommando eller bara gjorde den ena grejen så gick jag bara lungt och tyst tillbaka till utgångspunkt och började om.

Men efter bara några få gånger så satt det som en smäck!

Det är jätteviktigt att inte använda några negativa ord som "nej" när man övar in något nytt för då tröttnar hunden snart eftersom han känner att han inte gör något rätt. Att lära in nya övningar och kommandon ska vara kul och inte förknippas med något negativt! 

Tyvärr har våran klicker kommit på villovägar så jag fick vara ännu mera noggrann med att berömma på en gång när Hugo gjorde något bra. Förhoppningsvis kommer klickern fram snart eller att vi köper en ny. Klickers är en fantastisk uppfinning, speciellt under inlärning!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0